NA PSYCHIATRA, NEBO NA KUS ŘEČI? - CO SE ŘVOUCÍM NEVIDOMÝM?
Pár měsíců po mém
nástupu do prváku jsme se školním sborem zpívali v pražském divadle
Hybernia. Doprovázeli jsme sólový zpěv a hru na kytaru nějakého nevidomého
Afričana. Byla to taková řízená improvizace, kdy jsme sice v notách měli
napsané, co přesně máme zpívat, ale nikdo dopředu nevěděl, kolikrát se to
zopakuje. Že to určuje sólista podle své aktuální nálady, jsme se dověděli
v podstatě až na generálce.
Nějak jsme se nemohli
sejít a nikdo nevěděl proč. Všimla jsem si, že sólista zpívá o jeden refrén
méně, než máme v notách, a tak jsem na to upozornila. Prostor sálu byl
obrovský a byla tam ozvěna, a tak jsem považovala za vhodné promluvit
dostatečně nahlas, aby mě všichni slyšeli. Nevěděla jsem ale, že v místnosti
jsou zapnuté mikrofony. Místo toho, aby mě na to někdo taktně upozornil, se
ozvala pološeptem pronesená poznámka o psychiatrovi. Dotyčná se zřejmě vůbec
nesnažila být nenápadná, možná jí ani nevadilo, že ji poznám. Podotýkám, že na
škole byli ještě další nevidomí. Sbormistr zkušenost s nevidomými sice
neměl, ale charakteru pobral o něco víc než má starší spolužačka. Reagoval
pouze na mou poznámku a přešlap s mikrofony nijak nekomentoval.
S příliš
silným hlasem jsem ale měla problém i jinde než v koncertních sálech.
Vyrůstala jsem ve dvougeneračním domě, kde jsme na sebe navzájem volali
z patra do přízemí a zpátky. Má původní rodina je navíc velmi hlučná,
někdy mluví všichni jeden přes druhého a vzájemně se překřikují. Ostatní však
na rozdíl ode mě vidí prostor, ve kterém se nacházejí, a dovedou mu tak lépe
přizpůsobit sílu svého hlasu (většinou).
Na základce to
nikdo neřešil, akorát maminka mi hlavně v autobuse říkávala, ať tak neřvu,
že na to nikdo není zvědavý. Pokaždé jsem se ohradila, že mluvím normálně. Ne
že bych se vůbec nesnažila s tím něco dělat, ale měla jsem velmi malou
motivaci. Hlavně proto, že bych sama ráda uvítala, kdyby na mě lidé mluvili
hlasitěji. Obzvlášť v hlučném prostředí jsem druhého hůř slyšela, protože
jsem se na něho nemohla podívat, abych se zaměřila pouze na jeho hlas
(naslouchadlo nemám, ale zraková vada někdy stačí). Takže jsem chtěla ostatním
ulehčit, co mně samotné dělalo problém.
Když jsem přišla
na Deylák*, začali si
mého problému všímat zejména starší spolužáci. Měli jsme tam docela malou
jídelnu, takže se tam nic neztratilo. Nevidomých tam bylo víc, ale ostatní měli
buď situaci zvládnutou, nebo přirozeně tišší hlas, anebo kombinované postižení,
ti se však řadili do jiné kategorie. Mnou se alespoň v naší internátní
subkultuře převážně pohrdalo (omlouvám se těm pár známým, kteří mě skutečně bez
výhrad přijímali, a méně výrazným postavám, které byly neutrální a o nichž jsem
nevěděla). Byla jsem i jinak zvláštní, šla jsem trochu proti proudu, a to se ne
každému líbilo. Silný hlas na mě navíc už z dálky upozorňoval a věřím, že
na některé, zejména méně spontánní povahy mohl působit rušivě.
Svou nelibost mi
dávali najevo nejen vidící, ale i někteří nevidomí. Jejich postoj vůči mně asi
nejlépe vystihuje zmíněná poznámka o psychiatrovi. To, že je můj problém
vlastně normální, jsem se dověděla až mnohem později.
Když jsem se třeba
na hodinách v rámci diskuse k něčemu vyjadřovala a spolužáci se do
toho začali polohlasem bavit, začala jsem zesilovat hlas, protože jsem si
myslela, že budu špatně slyšet. Mě samotnou jejich hovory rušily, pokud se
ozývaly třeba do výkladu vyučujícího, a tak jsem měla dojem, že to ostatní mají
stejně. Stejný problém jsem mívala i v jídelně, kde býval často hluk.
Nepřijetí ze strany ostatních studentů jsem cítila
ve vzduchu. Jejich narážky si už nepamatuji – snažila jsem se být přátelská a
chovat se, jako by žádné nebyly, takže jsem je pozapomínala. Vzpomínám si však
na poznámku jedné studentky, která si zřejmě myslela, že mi tím prokáže tu
nejlepší službu: „Simčo, ztiš se, nejseš tady sama!“ Vzhledem k tomu, že
jsem nebyla předškolák, ale šestnáctiletá slečna, poslechnout takovéhle
napomenutí by pro mě bylo ponižující. Tak jsem pouze švejkovsky odpověděla, že vím,
že tu nejsem sama, a pokračovala v rozhovoru stejným způsobem.
Nevím, jestli podobných prohlášení na moji
adresu bylo víc, ale zřejmě ano. Můj problém mi spolužáci vyřešit nepomohli,
naopak možná přispěli k tomu, abych ho neřešila. Doteď nemám ráda, když mi
někdo řekne, abych se ztišila. Mám chuť jít do vzdoru a záměrně neposlechnout,
obzvlášť když dotyčný řekne něco jako „Docela mě rušíš.“, „Nebereš ohled na to,
že ...“ apod. I když se třeba s někým bavím a o ztišení jsme požádáni oba,
mám pocit, že jediný pachatel jsem já, že jsem špatná a nepřijatelná. Od
manžela mi to nevadí, protože má sluchové postižení a používá sluchadlo, ale i
tam jsem radši, když si to pohlídám sama, aniž by mi to musel říkat. Samozřejmě
jsem dospělá, takže nedělám žádnou výraznou revoltu, ale přesto je to znát.
Asi nejlépe se
k mému problému postavila lektorka kurzu neverbální komunikace pro
nevidomé, kterým jsem před dvěma lety prošla. Poskytla mi jasnou, ale citlivou
zpětnou vazbu. Řekla mi, jak síla mého hlasu zapůsobila přímo na ni, a
nezapomněla dodat, že se to děje více nevidomým.
Příště si k tomu povíme trochu
teorie.
Poznámka:
Deylák
=slangové označení pro Konzervatoř Jana Deyla (která byla dříve konzervatoří
pro zrakově postižené).
Komentáře
Okomentovat