CHUDINKA AUTÍČKO aneb TAKHLE RADĚJI NE - Pokus o návod, jak se vypořádat s mimořádnými situacemi na ulici
Stála jsem na
tramvajové zastávce na pražské Národní třídě a čekala na tramvaj. "Čím
chcete jet?" zeptala se mě jedna paní středního věku (alespoň myslím).
Nejprve jsem neřekla nic, jelikož jsem se zrovna soustředila na přijíždějící
tramvaj. Když však paní dodala, že to je devítka, poděkovala jsem a vysvětlila
jí, že mi nemusí říkat, protože mám vysílačku. Nechtěla jsem, aby tam se mnou
zbytečně čekala jen proto, že by se domnívala, že musí. Pak jsem se omluvila za
předchozí nekomunikativnost a počala vysvětlovat, že mi to zkrátka trvá, když
se soustředím, a že je dobře, že se zeptala. Paní vypadala chápavě a příjemně.
Zatímco jsem cosi říkala, požádala mě, ať jdu
kousek dopředu, aby mohlo projet auto (!), uchopila mě a pokoušela se mě
odtáhnout. Já jsem ho také slyšela. Zastavilo jen kousek vedle mě. Možná to
byli ti popeláři, které jsem při příchodu od metra obcházela. Přede mnou hučela
odjíždějící tramvaj. Dopravní prostředky často slyším blíž, než ve skutečnosti
jsou, proto se od nich držím v uctivé vzdálenosti, přestože chodník se
zastávkou Národní třída je docela široký.
"Pojďte
kousek dopředu, jede auto," řekla mi paní a tahala mě za loket ve snaze mě
odvézt. Na mě to ale bylo příliš rychlé. Nechápala jsem, proč by tady, po
chodníku (!), mělo projíždět nějaké auto, a vpředu, kam mě paní táhla,
nemilosrdně hučela odjíždějící devítka. Racionálně jsem věděla, že by mě
nezavedla pod tramvaj, ale náhlost situace byla silnější. Hněvala jsem se na to
auto, které přeci patří na silnici, proč jede skrz tramvajovou zastávku včetně
reliéfní dlažby u předních dveří. Už párkrát jsem tu něco takového viděla,
jednou auto dokonce nezastavilo a projíždělo těsně kolem mě, až jsem vyděšeně
uskakovala dopředu, protože jsem jeho hlasité hučení slyšela velmi blízko a
cítila se ohrožena. Tohle sice stálo, ovšem představa, že jakmile udělám krok
dopředu směrem k tramvajovým kolejím, začne to přímo za mnou hučet a nebude zde
bezpečná hranice chodník-silnice, mě naplňovala děsem.
"Prosím Vás,
ne, tam jede tramvaj!" ohradila jsem se proti požadavku. "Tak
dozadu," pospíšila si paní s náhradní variantou. Ani dozadu jsem nechtěla.
Odmítala jsem připustit, že by kolem mě ta hučící obluda projela, když tady
navíc nemá co dělat. Už si přesně nevzpomínám, co jsem říkala, jen si vybavuji,
že jsem kupodivu nemlčela a neustále vyjadřovala odmítavý postoj. Paní nemohla
chápat klaustrofobické pocity z hučících dopravních prostředků, protože sama
nebyla zvyklá orientovat se sluchem. Začala být netrpělivá a podrážděným hlasem
se mě snažila přimět k poslušnosti. Už dříve jsem při takových situacích
zůstávala stát na místě, většinou mě ovšem vysvobodila přijíždějící tramvaj.
Teď to ale trvalo o pár vteřin déle. Chtělo se
mi rezolutně prohlásit, že to auto tady nemá co dělat, takže mu nebudu
ustupovat. V koutku duše jsem si ale říkala, co když má nějaké zvláštní
oprávnění jezdit přes tramvajovou zastávku, o kterém nevím. A právě proto, že
mi o žádném takovém oprávnění nikdo nic neřekl, bych před autem neustoupila, i
kdybych toho byla schopna. Nepovažovala bych to totiž za správné. Vidící před
takovým kolosem klidně ustoupí a není to pro ně problém, proto neřeší, jestli
auto na chodník patří. Já to ale řešit musím, protože jsem takovým počínáním
dotčena. Kdybych prostě uhnula, nikdo by netušil, jakou paniku uvnitř prožívám.
Nedala bych najevo, že jsem se situací nespokojena, a nikdo by tedy nepovažoval
za nutné ji řešit.
Neměla jsem ale dostatek informací, a tak jsem
neudělala nic a zasekla se na místě. Procesor Mozek byl příliš vytížen a
odmítal plnit další příkazy. Podrážděná paní do mě stále hustila, že auto je na
chodníku a potřebuje projet a že tu kvůli mně čeká. Zachránil mě až příjezd mé
tramvaje. Pokud dotyčné auto skutečně nemělo žádné zvláštní oprávnění jezdit po
chodníku skrz zastávku, bylo by to celé pro jeho řidiče skvělým ponaučením,
nebýt oné aktivní paní. Ta se mu totiž zřejmě jala objasňovat, proč musel tak
dlouho čekat. Nicméně si to vyložila po svém. Ze dveří tramvaje jsem slyšela,
jak mužský hlas říká, že to chápe, a nakvašená dáma vysvětluje, že "slečna
to odmítá pochopit". Celou cestu mě pak napadalo, co všechno jsem bývala
mohla udělat jinak, aby to neskončilo takhle hloupě, kdybych byla trochu více
při smyslech. Tak příště.
Druhý den mi má
instruktorka prostorové orientace vysvětlila, že se paní cítila dotčena, když
jsem odmítla její pomoc, tudíž auto, kterému jsem komplikovala poklidnou cestu,
začala vnímat jako oběť a své rozhořčení obrátila proti mně. Tenhle pohled mě
jako nevidomou vůbec nenapadl. Popisovaná situace byla každopádně hodně náročná
pro všechny strany. Já jsem tak docela nerozumněla příčině jejího vzniku a
paní, jež měla zřejmě minimální či žádnou zkušenost s nevidomými, si s mým
stresem a nejistotou nedokázala a ani nemohla poradit. Možná by to nedovedl ani
člověk se zkušeností, jelikož každý nevidomý je jiný a reaguje trochu jinak.
Někdo je pohodář a velké, hlučné auto na chodníku by jej nevyvedlo z míry, někdo
by naopak nejen neuhnul, ale ještě by do něj začal třískat holí a hlasitě
nadávat. Ačkoli jinak nejsem moc příznivcem vzteklounů, v této situaci bych i
pro hysterický záchvat některého z nevidomých měla pochopení.
A TEĎ TROCHU POZITIVNĚJI
aneb
JAK NA TO
Nebyla bych to já, abych při zprostředkování
pocitů a prožívání nedala k dispozici i nějaký ten pokus o východisko. Pokusím
se zde tedy nastínit způsob, jak lze v podobných případech předejít zbytečnému
napětí. S dovolením se budu držet prožité situace s autem. Ne proto, abych se
zde vypsala z nějaké skutečné či domnělé nespravedlnosti, ale prostě proto, že
vymýšlení jiného příkladu by bylo velmi náročné a výsledek nevěrohodný. Snad mi
to tedy prominete. Níže uvedené zásady samozřejmě neplatí pro ohrožení života
nebo zdraví (např. kdyby přede mnou auto nezastavilo).
Mimořádné
okolnosti v prostředí mohou být zejména při zvýšené frekvenci hluku pro
nevidomého stresující a nejasné. V zátěži pak nemusí flexibilně reagovat na
neobvyklé pokyny, které jsou s nimi spojeny (např. právě požadavek ustoupení
před autem na chodníku). Kolemjdoucí mi sice naprosto správně poskytla popis
vzniklé mimořádnosti - na chodníku je auto, které chce projet v místě, kde
stojím. Tento požadavek se mi však zdál nevhodný a nerespektující mou potřebu
klidně a bezpečně čekat na tramvaj (tedy aby byla zachována hranice
chodník-silnice dle předpisů, a já se tak cítila bezpečně).
V takovém okamžiku tedy popis a požadavek
nestačí. Ve stresové situaci mohou být navíc kolemjdoucí nedůvěryhodní, protože
nemají zkušenosti s nevidomými. Je tedy potřeba poskytnout i zdůvodnění, v
tomto případě proč je nutné, aby auto jelo po chodníku. Např. "Je tady
auto, které potřebuje projet po chodníku, protože má velký náklad a na silnici
by se nevešlo, pojďte kousek dopředu." Taková informace je sice pro vás
samozřejmostí, protože auto přesně vidíte, nevidomý to ale automaticky vědět
nemusí, proto je dobré mu to v případě nutnosti sdělit. Jeho stres se tím může
zmírnit, protože najednou situaci lépe porozumí. Pochopí, že nejde o bezohledné
chování jiné osoby, které mu jen zbytečně komplikuje život, ale o nutnou mimořádnost,
kterou nelze jinak vyřešit.
V případě, že
mimořádná situace vznikla pohodlností (např. řidič má možnost jet jinudy po
silnici, chce si však zkrátit cestu, proto to vezme přes zastávku), respektujte
volbu nevidomého, je-li to možné. Jestliže mimořádnost sice nebyla nutná, ale
její aktuální stav je neúnosný (např. tím, že auto zastavilo a nemůže jet dál,
znemožňuje přístup na zastávku dalším cestujícím, protože jeho zadní část
blokuje celý chodník, který je zde o něco užší než u předních dveří), i tuto
informaci sdělte. I v případě, že nevidomý používá zastávku každodenně, nemusí
mít jasnou prostorovou představu o celém místě a nezná ani rozměry a polohu
překážky (když vedle mě z jedné strany zlověstně hučí auto a z druhé strany
paní, těžko si budu překážku ohmatávat).
Snažte se působit
vyrovnaně, situaci pomyslně zpomalit a nevidomému klidně vysvětlit. Představte
si, že máte na vyřešení problému spoustu času. Netrpělivost a podráždění mohou
vzbudit nedůvěru a na nevidomého, jenž má co dělat i sám se sebou, přenášíte
ještě váš vlastní stres, čímž ve výsledku ještě více znemožňujete vyřešení
problému. Je-li nevidomý v problému, který svou neschopností nebo neochotou
vytvořil, skutečně v právu, buďte solidární s ním, nikoli s druhou stranou,
která si obtíže (např. delší čekání) zavinila sama. Problém sice vznikl kvůli
nevidomému (kdyby tam nebyl, auto by odjelo a vše kolem by pro vás mělo hladký
průběh), "pachatelem" však je ten druhý. Nevidomí (stejně jako
příslušníci každé menšiny) jsou zde ve velmi nevýhodném postavení, protože jim
může dělat problém, co je pro vás hračkou. Logicky se pak budou bránit proti
nespravedlnostem či nerespektování jejich situace a budou se snažit okolí
(které o obtížích ne vždy ví) obeznámit s nutností nápravy způsobem, jakého
jsou v danou chvíli schopni. Ten však vzhledem ke vzniklé zátěži nemusí být
vždy ideální.
Proto se snažte vyvarovat odsuzování
nevidomého za neochotu řešit "pachatelův" problém. Místo "on to
odmítá pochopit" by mělo zaznít něco jako: "Prosím vás, proč
nejezdíte po silnici? Víte, jak to musí být pro toho nevidomého nepříjemné,
když stojí na zastávce a Vy mu tam projedete těsně kolem?" Zbytečně ale
situaci nevyhrocujte a podobný kontakt s "pachatelem" nevyhledávejte.
Pokud se na nic neptá a mlčky čeká, není nutné jej hned osočovat. Je-li to
možné, klidně nechejte situaci tak, jak je. Jestliže potřeby nevidomého
potlačíte a prostě ho odtáhnete, nemusí se druhá strana vůbec dovědět, že mu
působí fyzické či psychické komplikace.
To, co jsem
popsala v předchozích řádcích, je samozřejmě ideální stav, jak by věci měly
vypadat. Uvědomuji si však (a jistě nejen já), že podobné situace jsou zátěží
nejen pro nevidomého, nýbrž i pro vidícího, který nechápe, proč nelze udělat
"šup, šup" a bleskově odstranit neobvyklý zádrhel, jak je zvyklý.
Osobní limity neumožňují plnit všechny psané pokyny v terénu. Ostatně i já jako
nevidomá bych se v ideálním případě měla na potřebné informace doptat. Jak jste
ale viděli v praxi, v důsledku stresu a náhlosti situace se mi to nepodařilo.
Nebuďte tedy zbytečně sklíčeni, pokud něco nevyjde tak, jak by mělo.
Omlouvám se všem,
kterým se dnešní text zdál příliš dlouhý, těžký a negativisticky zabarvený. I
já sama bych situaci s autem raději popisovala jako akční vyprávění. To by se
ale nikdy nedostaly ven pocity, které nejen v ní hrají velkou roli. Mým úkolem
je zde pokusit se popsat prožívání nevidomého, proto si dovoluji vkládat na
ramena čtenářů tento kříž. Pohledu z této perspektivy se navíc zatím příliš
nevěnuje pozornost. Jsem tedy nucena vypsat vše do detailů, abych nebyla
napadnutelná. Na jedné straně jsou zde vidící bez zkušeností, pro které je
nabídka pomoci velmi citlivou otázkou. A na straně druhé nevidomí, kteří se
navzájem občas podezírají z přílišného vymezování se a přílišných požadavků na
zdravou populaci (a co si budeme povídat, u některých jedinců je to oprávněné).
Ti by mě mohli snadno obvinit z přílišného přehánění a vyhrocování, a série Já
slepá v ulicích by se tak mohla stát nedůvěryhodnou pro potenciální vidomé
čtenáře. Děkuji tedy za pochopení všem, kteří dočetli...
Komentáře
Okomentovat