K zamyšlení


    Stála jsem na zastávce autobusu směr Praha. Když po chvíli čekání konečně přijel, nahmatala jsem ho, abych mohla najít dveře. Než jsem se však stačila pořádně rozhlédnout, uchopila mě ruka a začala mě za paži táhnout dopředu. Čekala jsem nějaké slovo, třeba: „Dobrý den, chcete pomoct ke dveřím?“, „Dobrý den, dveře jsou vlevo.“ nebo alespoň „Dobrý den, já Vás nasměruji.“
    Nic takového však nepřicházelo, i když by to zrovna v této situaci nebylo na škodu. Zřejmě jsem někomu nestála ani za to, aby mě pozdravil a aby na mě promluvil. Nebyla jsem pro dotyčného nic víc než objekt, na kterém realizuje svou potřebu pomáhat (nebo snad povinnost?...). Nejspíš mě vůbec nevnímal jako sobě rovnou.
    Díky jeho ochotné ruce jsem sice věděla, kterým směrem jsou dveře, ale připadala jsem si při tom jako kus hadru. Takovouhle pomoc jsem ani nechtěla přijmout, nejradši bych se natruc vysmekla a šla ke dveřím sama. Stejně už jsem přibližně věděla, kde jsou. Vlastně nevím, proč jsem to neudělala. Možná abych nezdržovala nebo aby se o mně v našem relativně malém městě pak něco nepovídalo. A tak jsem alespoň řečí těla dávala najevo, že si takové zacházení v tuto chvíli rozhodně nepřeji. Proč se sebou nechat jednat jako s věcí?
    „Dobrý den,“ pozdravila jsem neurvalého pomocníka, abych mu dala šanci si uvědomit, že jsem živý člověk. Žádná odezva. Už ani nevím, kdy mě pustil, každopádně jsem se pak dorozuměla s řidičem, který mluvit uměl, a schůdky do autobusu už byly chvála Bohu bez pomoci. Když jsem se pohodlně usadila a mohla si v klidu celý zážitek přehrát v hlavě, najednou mě napadlo: Nebyl třeba ten člověk němý? ...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ne všechno jde, když se chce - Jak (ne)motivovat nejen člověka s handicapem?

Staré „slepecké“ báje aneb Věděli jste, že i nevidomý může mít zkreslené představy o vidících?

Když kolem předsudků točím já