Obrázky a sochy poslepu - shrnutí

Špatný příklad

    Dáte nevidomému ruku na vrata s velkým reliéfem J. A. Komenského s dekorativním pozadím a zeptáte se, co si myslí, že to je. Komenský má pokrčené ruce, má na sobě biskupské roucho, v jedné ruce drží trojúhelník a ve druhé pero.

    Takový obrázek obsahuje příliš mnoho detailů a nevidomý nerozezná ani postavu, která je kvůli rouchu skrytá, natož co má na sobě a co drží v ruce. Navíc ho pravděpodobně zmate dekorativní pozadí.

 

Správný příklad

    Nejprve popíšete, co je na obrázku. První informace může být jednoduchá, aby nevidomý jen pochopil, co ohmatává. Např. „Na vratech je Komenský, v levé ruce má trojúhelník, v pravé ruce pero a kolem sebe krajinu.“ Pak popisujete konkrétní detaily, na které nevidomý sahá. Je to samozřejmě na domluvě – někomu stačí ukázat jednu část, třeba hlavu, zatímco jinému musíte sami jezdit jeho rukou po obrázku.

 

Tip: Pokud chcete procvičit orientaci na obrázku, nejprve ho popište včetně detailů a pak nechejte nevidomého, aby našel nějaký výrazný prvek (např. hlavu, trojúhelník apod.).

 

p.s. Prosím, ten příklad s Komenským berte s rezervou. Sice tam opravdu je výrazný trojúhelník, ale už si vůbec nepamatuju, zda ho Komenský má v ruce, natož jestli tam má i něco jiného.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ne všechno jde, když se chce - Jak (ne)motivovat nejen člověka s handicapem?

Staré „slepecké“ báje aneb Věděli jste, že i nevidomý může mít zkreslené představy o vidících?

Když kolem předsudků točím já