Tajemný „Deštníkář“ aneb Neopatrné kecání může nevidomého i ohrozit

    „Slečno, nechcete půjčit deštník?“ dolehl ke mně z druhé strany chodníku hlas mladého sympaťáka, když jsem se před pár lety v nehorázném srpnovém lijáku vracela domů od našich.

    „Dobrý den, ne, děkuji, já tady kousek bydlím,“ odpověděla jsem s úsměvem (a přiznávám, že bez rozmyslu) a pokračovala v poklusu. Občas se mi zdálo, že jsem vedle sebe zaslechla kroky. Vlastně to spíš znělo, jako by ten člověk beze spěchu kráčel vedle mě. Že by ten muž měl stejnou cestu? Kdyby mě sledoval, musel by přece běžet, vždyť já skoro letím. Tak to asi nebude on.

    Krokům vedle sebe jsem skoro nevěnovala pozornost, vždyť jsem byla prakticky pod sprchou. Stejně jsme na maloměstě, takže i kdyby někdo zjistil, kde bydlím, nebyla by to pro něj žádná novinka. Navíc to vůbec nemusí být on. A možná tam ani nikdo není, vždyť přes déšť, vlastní kroky a hůl skoro nic neslyším.

    O pár týdnů později jsme byli na večerní procházce. Najednou se z nedaleké hospody vykymácel mladý muž s kapucí, evidentně pod vlivem něčeho, a začal za námi chodit (nejsem paranoidní, i slepý pozná, když za ním někdo pořád mění směr, a tehdy nepršelo). Později toho nechal, protože pochopil, že je se mnou vidící. Příhoda se naštěstí už neopakovala, zřejmě to byl jen někdo se špatnou opicí.

    Co by se ale stalo, kdybych šla sama? Na večerní procházky sama nechodím, ale co kdybych se třeba vracela pozdním autobusem ze školy a neměl pro mě kdo dojít? Mohl to být ten muž s deštníkem? Těžko říct, protože tehdy nepromluvil a předtím ho zase neviděl žádný vidící. A pokud to byl on, chodil by za námi, kdybych mu tehdy neřekla, že tam kousek bydlím? A jen tak mimochodem, měl vůbec ten deštník? Co by se stalo, kdybych v tom srpnu nabídku přijala? …

    Můj zážitek naštěstí patří pouze k těm, které člověku jen trochu zvednou adrenalin. Mohl to ostatně být i nějaký žertík. Lidé se zdravotním postižením se ale, stejně jako kdokoli jiný, reálně stávají obětmi přepadení a okradení. Oproti vám však mají jednu nevýhodu: jsou zranitelnější.

    Člověk, který nevidí, musí být o něco opatrnější než osoba bez postižení. Nemůže se rozhlédnout, kdo se na něj dívá, když stojí u domu a vytahuje z kabelky klíče nebo zánovní mobil. Pokud prší, nemusí slyšet, že se za ním někdo potichu plíží. Jestliže u něj někdo zazvoní a ohlásí se jako kontrola plynu, nemá si to jak ověřit. A tak bychom mohli pokračovat. Tímto malým úvodem jsem vám snad ukázala, že opatrnost není jen směšným požadavkem paranoidních babek. To abychom si o ní mohli příště zcela vážně, bez předsudků, popovídat.

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ne všechno jde, když se chce - Jak (ne)motivovat nejen člověka s handicapem?

Staré „slepecké“ báje aneb Věděli jste, že i nevidomý může mít zkreslené představy o vidících?

Když kolem předsudků točím já