Pohádka o dotazníku spokojenosti aneb Komplikovaná nepřístupnost

    Jeden občas neví, co má dělat, když něco není přístupné tak blbě, že neexistuje jednoznačná odpověď na to, kam to hlásit.

    Tak např. můj nákup horkovzdušné fritézotrouby: Na samotném nákupu by nic tak divného nebylo, jenže pak dorazil dotazník spokojenosti, který mi solidně zamotal hlavu. Při samotném nákupu jsem měla problém s přístupností, protože mi odečítač nehlásil, jestli mám vybranou možnost dopravy, kterou jsem si zvolila. Zjednodušeně řečeno přepínač sice přepínal, ale nemluvil. Když už jsem byla vybídnuta k tomu vyplnění dotazníku, napsala jsem jim to tam do recenze.

    Jenže tu byl další problém: vadami v oblasti přístupnosti trpěl i samotný dotazník. Na posuvníku, který mi odečítač hlásil jako "posuvník 0 nedostupné", jsem měla vyznačit míru spokojenosti tak, že se posunu doprava směrem k veselému smajlíku. Podotýkám, že pokud odečítač o něčem říká, že je to nedostupné, většinou to tak i je. Na posuvníku se nedalo posunout doprava ani nikam jinam, natož aby tam někde byl slyšet nějaký smajlík.

    V takových případech se na to často vykašlu a dotazník zkrátka neodešlu. Tentokrát jsem si ale řekla, že udělám dobrý skutek. Co však s polovyplněným dotazníkem?

    Nakonec jsem to vyřešila tak, že jsem do kolonky s celkovou spokojeností kromě zmíněného nemluvícího zaškrtávátka napsala technickou poznámku, že ten smajlík nemůžu označit, protože posuvník se nedá ovládat s odečítačem obrazovky z klávesnice, ale že dávám plný počet.

    Možná jsem si mohla dát tu práci a napsat jim to na nějakou zákaznickou podporu, jenže kdo se má vyznat v tom, komu vlastně psát, když to jde ještě nějak přes Heureku, a navíc by pak ten dotazník zůstal polovyplněný. Tak mi přišlo nejjednodušší napsat to přímo do něj. Jenže ty kolonky se asi zároveň používají jako recenze, protože je tam napsané "shrňte svůj názor pro ostatní nakupující". Shrnout se má proto, že jsem ho už měla vyjádřit tím smajlíkem, jenže já toho smajlíka neoznačila, tak jsem asi musela udělat všechno v jednom, no ne?

    Tak teď jen doufám, že to bude číst nějaký korektor, než to dají do nějaké té recenze na tu Heureku, protože jestli tam automaticky naskakuje jako viditelné pro všechny nakupující celé to políčko, bude to solidní trapas, protože to tam naskočí i s mojí technickou poznámkou ohledně toho dotazníku a všichni si budou myslet, že tahle hodnotící je nejen slepá, ale i blbá. Pozitivní na tom je, že jak jsem se soustředila na tu zpětnou vazbu a ještě si promýšlela, co tam má být a co ne, zapomněla jsem tam ve finále napsat svoje jméno. Tak aspoň nikdo nezjistí, kdo ta slepá a blbá vlastně je, pokud ovšem nepočítám samotného obchodníka, který má v databázi můj mail.

 

Technická poznámka, která tentokrát nejen může, ale přímo musí být součástí příspěvku:

    Nejsem odborník na přístupnost a zcela záměrně ho ze sebe ani nedělám. Možná existuje nějaký kvalifikovaný postup, jak takovou situaci řešit. Mohla jsem počkat, až si pustím dvouhodinový záznam konference, která se zaměřuje přímo na poskytování zpětné vazby v oblasti přístupnosti (viz odkaz níže), a návazný webinář, který se uskuteční zrovna za několik dní, a ověřit si tak, jestli někdo už něco podobného neřešil lépe. Nakonec jsem se záměrně rozhodla to neudělat a napsat tento text za tepla ve chvíli, kdy jsem se s tou situací setkala.

    Kdybych si nejprve dohledala ty nejodbornější informace z nejodbornějších, případně i samotné napsání textu předala někomu jinému, dostala by se k vám kvalifikovaná osvěta, jak se to má konkrétně dělat. Můj příspěvek si ale klade za cíl popsat problém z pohledu běžného uživatele, který se ne vždy dostane k relevantním informacím ve chvíli, kdy je potřebuje.

 

Proč se na to nevykašlat?

    Vidícímu člověku zabere vyplnění podobného dotazníku dvě minuty. Odešle to, má pokoj a může se věnovat jiným povinnostem. Představte si, že byste místo tohoto pohodlného vyplnění formuláře nechávali ten dotazník otevřený, zatímco píšete na sociální sítě dotaz, co s tím máte dělat, abyste nepřístupnost nahlásili korektně, a odpověď možná dostanete až za půl dne, protože z těch, kdo tomu rozumí, jeden zrovna masíruje, druhý je někde jinde v práci, třetí na nákupech, čtvrtý na dovolené a ten zbytek neodpoví, protože to taky neví. Takže ten dotazník mezitím zavřete a pak ho opět dohledáváte v mailu.

    Nezazlívala bych vám, kdybyste se na to vykašlali a stránku s hodnocením zavřeli. Ale občas se na to zkrátka nevykašlete, protože chcete ten svět budovat lepší alespoň v té míře, v jaké je to ve vašich možnostech. Já osobně jsem se na to nevykašlala proto, že firmy se často nechtějí zabývat přístupností s tím, že si žádný zrakově postižený nestěžoval, a na podnět ze strany nějaké organizace nechtějí brát zřetel, jelikož organizace není koncovým uživatelem.

    Připadlo mi tedy jako dobrý nápad zrealizovat nejen zmíněný pokus o poskytnutí zpětné vazby, ale i určitou osvětu o tom, jak takovou situaci prožívá obyčejný uživatel. To, že nevidíte, ještě neznamená, že jste odborník na všechny otázky, týkající se života se zrakovým postižením, a že tedy máte na všechno odpověď. Byl by to stejný nesmysl, jako kdybychom chtěli po každém vidícím, aby měl odpověď na vše, co se týká života se zrakem. Odborná osvěta stran přístupnosti je důležitá a nezastupitelná. Stejně důležitý a nezastupitelný je však dle mého názoru i pohled běžného uživatele. Konzultanti přístupnosti vám řeknou, jak to má být, a já vám prakticky ukážu, jaké to je, když to tak není. Alespoň tedy doufám, že se mi to v tomto příspěvku povedlo tak, abyste si moji pohádku o dotazníku spokojenosti mohli prakticky prožít a vstřebat – prožité se často lépe pamatuje.

    Takže až někde na Heurece narazíte na anonymní recenzi s divnými technickými poznámkami ohledně přístupnosti, zřejmě to bude ta moje. Uznávám – není to ideální řešení, ale snaha byla a já tak nějak věřím v přítomnost všemocného korektora.

    A teď už mi nezbývá, než nám všem popřát co nejpřístupnější webové stránky a mobilní aplikace. Ono se zdá, že je to jen pro bezvýznamnou hrstku nějakých slepců, kteří nejsou pro náš posvátný trh nikterak významní. Jenomže ono je nás tady v Česku plus minus kolem sta tisíc. No řekněte – chtěli byste jako e-shop přijít o několik tisíc zákazníků jen proto, že vývojář vašeho webu nepřidal k prvkům na stránce popis pro odečítače obrazovky?

 

Pro zájemce o problematiku přístupnosti:

Stručně, spolehlivě a přehledně vysvětluje základní otázky v oblasti přístupnosti např. Michaela Dlhá v rozhovoru Karla Giebische (je nutné si pořídit předplatné nebo si jednorázově koupit konkrétní příspěvek, ale stojí to za to):

https://www.forendors.cz/p/965a23f435fe39111673685062951ad2

Rozhovor o přístupnosti, tentokrát v textové podobě, poskytl i sám Karel – dovídám se z něj, že problém s nemluvícím zaškrtávátkem se odborně jmenuje "nepřiřazený element", posuvník se smajlíkem jakožto laik k žádné z nejčastějších chyb přiřadit nedokážu:

https://creativehandles.com/cs/blogove-prispevky/131/karel-giebisch-jak-na-vyvoj-pristupnych-webu-a-aplikaci

Pokud vytváříte web nebo mobilní aplikaci a potřebujete pomoc se zajištěním jeho přístupnosti, můžete se obrátit na projekt Théseus:

https://www.theseus.cz/

A pokud vás poslouchání opravdu baví, můžete si pustit záznam z podzimní Agory na Youtube, k čemuž tímto vybízím i sebe, ale znáte to – na jednoho se neustále valí informace a občas ta kapacita poslouchat po intelektuální činnosti u vaření něco jiného než beletrii prostě není:

https://www.youtube.com/watch?v=qutiZiuC3Xc&t=2962s

ÍSTUPNOSTI ZDAR!!!

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ne všechno jde, když se chce - Jak (ne)motivovat nejen člověka s handicapem?

Staré „slepecké“ báje aneb Věděli jste, že i nevidomý může mít zkreslené představy o vidících?

Když kolem předsudků točím já