Jak jsem se styděla na Valentýna II. - Nákupy nejen dárků bez zraku

Rohlik.cz to jistí

    S manželem už jsme svoji více než čtyři roky, takže se nemáme proč stydět a pro valentýnské drobnosti s klidem pošleme tchyni. Kdybych chtěla vybrat dárečky sama, půjdu do obchodu s ní a nechám si od ní popisovat, co mají. Výhodou kamenného obchodu je, že si můžete zboží ohmatat.

    Pokud ale nevidomý nemá nikoho, s kým by dáreček koupil, a stydí se požádat o pomoc prodavačku či známé, nebo pokud nakupovat s někým jednoduše nechce, asi nejjednodušší je objednat valentýnskou pozornost on-line. Nevýhodou je, že ji musíte přidat k běžnému nákupu, jelikož kurýr se k vám sotva potáhne s jedním srdíčkem, ale i to se dá naplánovat. Jde o nejdiskrétnější možnou formu, při níž nemusíte do nákupu zapojovat jiného člověka. Chce to samozřejmě určitou dávku představivosti, jelikož zboží v e-shopu si neohmatáte, nicméně pro mě osobně by to nebylo na překážku. Dnes už ale nebydlím na internátě ani na koleji, a tak si umím představit, že nákup v kamenném obchodě může být nejen z těchto důvodů pro některé z nás stále jedinou možností, jak si pořídit to, co potřebují.

 

Pomoc nevidomému v kamenném obchodě

    Každý má samozřejmě jiné potřeby a preference. Následující řádky proto berte pouze jako vyjádření mých vlastních, nikoli jako všeobecné doporučení.

    Záleží, jestli vím, co chci koupit. Dělám-li velký nákup, je pro mě nejlepší obcházet obchod s tím, že doprovod mi říká oddělení, kde se nacházíme (např. pečivo, ovoce a zelenina apod.) Je pro mě snazší si po ohlášení přítomnosti ovoce a zeleniny vzpomenout, že chci jablka, pomeranče a citron, než abych hned na začátku vzpomínala, co všechno ve které sekci potřebuju.

    V jedné sekci se může pochopitelně nacházet nepřeberné množství produktů. Pokud nemám jasno, co přesně chci (např. u sladkostí či slaných lahůdek, kde není v mých silách zapamatovat si veškerý sortiment), ocením vyjmenování jednotlivých kategorií (např. bonboniéry, čokolády, sušenky, cucavé bonbony …). Stejně tak může být užitečné rozdělit mi podkategorii na další podkategorie (např. pokud mě zaujaly bonbony, doplnit, že tu mají cucavé, šumivé, gumové atd.) Stejným způsobem lze postupovat až do konce. Stejně tak můžu ocenit informace o zboží v akci, zajímavostech a novinkách.

    Při výběru konkrétního druhu produktu (např. konkrétní značky jablek) se mi hodí doplňující informace, jako je cena či původ. Kdybych šla s někým, koho znám a o kom vím, že mu nevadí strávit se mnou v obchodě více času, nechala bych si u některých produktů přečíst i složení, případně konkrétní informaci (např. zda čokoláda obsahuje palmový olej, kolik je v ní procent kakaa apod.).

    Pokud průvodci věřím, nemusím ohmatávat zboží, jako je ovoce a zelenina – předpokládám, že kvalitu překontroluje za mě, aby nákup zabral méně času. (Dokážu si ale představit i situaci, kdy se nevidomý nechá zavést k regálu a pohmatem si vybere.) Zboží jako těstoviny či luštěniny prohlížet nemusím, protože balení bývá pořád stejné. Někdy se ale může stát, že z gramáže neodhadnu množství a potřebuju balení vidět (dříve např. jogurty, dnes jako zkušenější už takovou potřebu mám spíše u neobvyklých balení či nové gramáže). Při výběru dárků včetně sladkostí ale ocením, když si můžu daný produkt ohmatat, abych si tak spolu s popisem a informací o ceně či vzhledu udělala lepší představu o tom, co (ne)kupuju.

    I já porovnávám. Ocením tedy, když si můžu ohmatat větší množství produktů z dané kategorie (svíčky, bonboniéry …). Nic se samozřejmě nemá přehánět, a tak není potřeba dávat mi do ruky deset produktů stejného tvaru. Stačí jeden nebo dva exempláře a následný popis. Např. „Tady je svíčka ve skleničce, na které je namalovaný Santa a sníh,“ (+vložení oné svíčky do ruky), „tady je stejná svíčka, ale je na ní betlém, tady je stejná svíčka a je na ní stromek s dárky …“. Možnost očichat si voňavý sortiment nejspíš zdůrazňovat nemusím – tady jsme na tom všichni stejně.

    Přijde vám to složité? Nebojte, nevidomý vám většinou řekne, co potřebuje, nebo se vhodně doptá. Rozhodně se mé tipy neučte jako básničku!

 

Vzkaz případným čtenářům z řad obchodníků s nejedlým zbožím

    A ještě jeden dodatek na závěr: Vážení obchodníci, pokud někdo z vás narazil na tento článek, mám pro vás malý vzkaz: Byla bych ráda, kdybyste u zboží, kde je to možné (dárkové předměty, elektronika, vybavení domácnosti …) nechávali jeden ukázkový produkt vybalený. Není nic horšího, než když si nemůžete pořádně vybrat, poněvadž zboží je zabaleno v průhledném plastu, přes který se nedá nahmatat, jak vypadá. I nevidomý si občas potřebuje koupit nějaké to struhadlo, mixér, Mptrojku nebo sluchátka, a když nevíte, co kupujete, je to docela oříšek. On-line e-shopy tady moc nepomůžou – u sluchátek bych si např. ráda ověřila tloušťku kabelu, abych věděla, že když si je koupím, za chvilku to nebude urvané nebo polofunkční. Dříve jste v této oblasti byli vstřícnější, tak nevím, proč bývá najednou v regálech polovička věcí zabalená tak důkladně, že zboží hmatem přes obal vůbec nevidíte.

    Jet z Loun do Prahy s tím, že v tamním kamenném obchodě se na rozdíl od e-shopu dá zboží prohlédnout, a pak zjistit, že vše je neprůstřelně zabaleno a vy vidíte velké kulové, není nic příjemného. Možná chci příliš, protože posledně se tvrzené sklo na mobil ve správné velikosti nepodařilo pořídit ani vidícímu na základě obrázku na balení, ale aspoň jsem to zkusila – myslím, že návrat ke vstřícnějším včerejškům by pomohl nejen nevidomým. Doufám, že nemusím dodávat, že fakt nepožaduju ukázkové rozbalené bonboniéry – to by se asi pořádně prodražilo. :-D

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ne všechno jde, když se chce - Jak (ne)motivovat nejen člověka s handicapem?

Staré „slepecké“ báje aneb Věděli jste, že i nevidomý může mít zkreslené představy o vidících?

Když kolem předsudků točím já