NA PSYCHIATRA, NEBO NA KUS ŘEČI? - TROCHA TEORIE


V minulém příspěvku jste si mohli přečíst příběh nevidomého o boji s příliš silným hlasem. Ke komu z vás se ještě nedostal, najdete zde:


Ale nejsem tu od toho, abych se zbůhdarma vykecávala, takže dnes si k němu zase povíme trošku té teorie:

PŘÍLIŠ SILNÝ HLAS
    Pokud někdo mluví moc nahlas, okolí si o něm snáze udělá negativní úsudek. Takový člověk může působit agresivně, panovačně, bezohledně, nekompromisně ... Jistě byste vymysleli ještě něco dalšího. Málokoho ovšem napadne, že někdo mluví příliš nahlas prostě proto, že hlasitost svého hlasu nedokáže správně posoudit. Tento problém nemají jen nevidomí, ale i někteří lidé se sluchovým postižením, poruchami autistického spektra a možná i mnozí další. Na to ale nejsem odborník a ani s tím nemám zkušenost, proto se zde budeme věnovat pouze nevidomým.

NE KAŽDÝ ZVLÁDNE ODHAD PROSTORU
    Hlavním důvodem, proč může mít nevidomý potíže odhadnout přiměřenou sílu vlastního hlasu, je odhad prostoru. Vidící přehlédne např. místnost, ve které se právě nachází, a dokáže podle toho určit, jak hlasitě má mluvit. Když je prostor malý, hovoří tišeji, když velký, hlasitěji.
    I nevidomý často pozná sluchem, jestli je prostor velký nebo malý. Ne každý má ale přesný odhad. Velká místnost se může zdát menší, pokud je v ní hodně lidí, a naopak. V neposlední řadě je to o individuálním vnímání a zkušenostech konkrétního nevidomého. Pokud se např. u mě doma v malé babiččině kuchyni překřikovalo pět lidí jeden přes druhého a vytvářeli randál, který by se s klidem vyrovnal rockovému koncertu, bude i můj projev v menších místnostech hlasitější.
    Problém s prostorem se projevuje zejména ve chvíli, kdy nevidomý mluví k více lidem a neozývají se žádné rušivé zvuky (např. se spolu nebaví neukáznění posluchači, nehučí klimatizace apod.), nebo i při konverzaci, pokud je kolem ticho a mluvčí se nepřekřikují.

NARUŠITEL ZVANÝ HLUK
    Dalším stejně závažným důvodem, proč může nevidomý mluvit neadekvátně nahlas, je hluk okolo. Kdysi mi to někdo vysvětloval tak, že vidící se během rozhovoru v hlučném prostředí dívá na svého konverzačního partnera, a může tak lépe rozlišit jeho řeč od ostatních zvuků. Nevidomý tuto možnost nemá, proto pro něj příliš hlučné prostředí může být nepřehledné. Já se třeba někdy musím hodně soustředit, abych porozuměla. Proto je mi příjemnější sedět vedle toho, s kým mluvím, nikoli proti němu, jak to preferují vidící. Ale samozřejmě na tom nebazíruji. Ostatně, tvůrci stolečků v některých kavárnách na slepce v tomhle rozhodně nemysleli.
    Pokud se musím alespoň trochu namáhat, abych porozuměla, začnu mít pocit, že se namáhá i můj protějšek, takže začnu zesilovat hlas, aby pro něj porozumění bylo snazší. Snadno se pak může stát, že neodhadnu, jaká hlasitost je ještě přijatelná. Nebo možná mluvím tak, jak by to bylo příjemné pro mě, ale ten druhý to nepotřebuje (to samozřejmě neposoudím – musela bych být na jeho místě).
    Důležité je, že ne každý nevidomý má odhad na to, jaká hlasitost se nejlépe hodí. Ne každý je na všechno dobrý a tohle je něco, co se nevidomý musí učit. Je také potřeba ho taktně upozornit, že v jeho případě nějaký problém existuje. Nevidomý nevidí lidi okolo, a tak se může snadno zabrat do konverzace a ztratit s nimi kontakt. Pak si téměř nemá šanci všimnout, že vyčnívá. Navíc nesmíme zapomínat, že vlastní hlas slyšíme jinak. Pokud už nevidomý o problému ví, dá se s tím něco dělat. Já osobně si nejsem jistá, jak jsem za ta léta pokročila, ale jedno vím: neukáznění kecalové ve třídě mě už nerozhodí.

VE VLASTNÍM SVĚTĚ
    Vidící odmalička jasně vidí, že kolem něj jsou další lidé, a tak se jim přirozeně přizpůsobuje. Oproti tomu nevidomému dítěti o něco déle trvá, než si uvědomí, že kolem Něj jsou i ostatní, kteří mají stejné potřeby jako ono. Soustředěně se zabere do své hry a už nedokáže vnímat, že zvuky, které vyluzuje (povídání, zvukové hračky), by mohly někoho jiného rušit.
    Např. jedna předškolní holčička si velmi oblíbila keyboard a pořád si s ním hrála. Když někdo mluvil, dávala najevo, že ji to ruší, okolní zvuky ji rozptylovaly. Ale když jí byl keyboard zeslaben, aby nerušil ostatní, nelíbilo se jí to. Přestože byla na návštěvě, středem světa byla ona a její nová zvuková hračka.
    Někdy tento problém přetrvává i ve škole. Vzpomínám si, jak jsem v osmi letech stála na chodbě plné dětí a čas si krátila popěvkem o tom, kdyby tak Harry Potter žil. Ještě o dva roky později jsem cestou do třídy zpívala, řečeno slovy třídní učitelky, o své banální návštěvě zubaře. Ve stejné době si celé patro mohlo vyslechnout mé trable se stresem, samozřejmě ve zpívané formě.
    Zajímavé je, že jsem do čtvrté třídy byla v ročníku jediná nevidomá, později přišel pouze jeden méně samostatný chlapec, poté ještě jedna dívka s nižším intelektem. Podobně to bylo v mateřské škole. O dva ročníky výš byli v jedné třídě zhruba čtyři nevidomí na přibližně stejné intelektové úrovni, přičemž nikdo z nich podobné problémy neměl. Je tedy možné, že nevidomý, který se pohybuje mezi vidícími (včetně slabozrakých), má k podobným projevům větší sklon, protože si připadá více výjimečný. To však nemám potvrzené. Také je otázka, jak může ovlivnit nevidomého běžná mateřská škola či třída o třiceti dětech – jak moc mohou nabourat jeho (ne)vnímání okolního světa.

PŘIROZENÉ DISPOZICE
    To, jestli má nevidomý problém s příliš silným hlasem, záleží samozřejmě i na tom, jaký je jeho hlas od přírody. Je dost možné, že nevidomí, kteří mě kritizovali, sami takové potíže neměli jen proto, že jejich hlas byl celkově tišší než ten můj. Někdo může mít naopak hlas příliš tichý a může se stydět mluvit. U někoho mohou výše popisované problémy působit přesně opačně – mluví příliš tiše, protože si myslí, že by mohl někoho rušit, a zatím mu není rozumět.
    Záleží také na rodině, ve které nevidomý vyrůstal. Pokud se doma mluví tiše, není koho překřikovat, takže nevidomý bude s větší pravděpodobností mluvit také tiše. Velkým problémem je skákání do řeči. Jestliže se nevidomý snaží vyjádřit třeba nějakou složitější myšlenku a někdo mu do toho vstoupí, přirozeně se snaží dát najevo, že ještě neskončil, a začne mluvit hlasitěji, aby upoutal pozornost. Stejný problém vzniká, když nevidomý mluví a ostatní se mezi sebou baví.
    Asi nejhorším nešvarem je, když člověk, kterému nevidomý něco říká, zároveň mluví na někoho jiného. Pro mě takové situace byly hodně nepřehledné. Buď jsem začala zvyšovat hlas, aby mě dotyčný slyšel, nebo jsem přestávala mluvit, protože mi připadalo, že mě neposlouchá nebo má na práci něco důležitějšího. Sama totiž mluvit a poslouchat zároveň dokážu málokdy.
    Pokud má nevidomý zalehlé uši nebo předtím provozoval hlučnou činnost (např. hru na hudební nástroj), může být jeho hlas silnější, protože se slyší méně. Např. já jsem si často zpívala s akordeonem. Používala jsem koncertní nástroj, který byl velmi hlučný, takže jsem ho často překřikovala. Potom jsem měla tendenci mluvit hlasitěji, i když jsem nehrála.

MOTIVACE KE ZMĚNĚ
    Většinou chceme něco měnit proto, že změna bude dobrá pro někoho jiného nebo pro nás samotné. Na první pohled se zdá, že práce na příliš silném hlase takovou změnou je. Člověk nemusí vyčnívat, nebude na sebe zbytečně upozorňovat a nebude působit rušivě, agresivně, panovačně... – zkrátka tak, jak působit rozhodně nechce. Vnímá to tak ale i nevidomý? Lépe řečeno, vnímá to tak automaticky?
    Obzvlášť v hlučném prostředí by nevidomý někdy sám potřeboval, aby jeho protějšek mluvil hlasitěji. Silnějším hlasem se tedy snaží zajistit, aby byl sám dobře slyšitelný a aby to druhému bylo příjemné. Pokud to přirozeně vnímá takhle, nemá motivaci ke změně. Jestliže na svůj problém bude upozorňován nedostatečně taktně nebo mu jeho okolí bude dávat najevo odmítavost či pohrdání, může se vůči změně ještě více zatvrdit, a udělat si navíc o odmítajících negativní obrázek. Obzvlášť to platí v pubertě a adolescenci, kdy se člověk bouří a vymezuje vůči autoritám (tedy jistě i autoritářsky, pohrdavě či povýšeně jednajícím jedincům).
    Např. já jsem ty, kteří mě přímo či nepřímo kritizovali, považovala za nepřirozeně stažené, příliš zbytečně kontrolující sebe i druhé, jednoduché, pohrdající odlišností, drbny, které nemají svých starostí dost. Takoví lidé mi rozhodně nestáli za to, abych se kvůli nim měnila. Dívka, která pronesla onu nevybíravou poznámku o psychiatrovi (viz. předchozí příspěvek), přitom na druhou stranu pomáhala studentovi s kombinovaným zdravotním postižením. Nepopírám ovšem, že takové představy nevidomého o okolí mohou být někdy až nemilosrdně trefné. Např. já vnímám, že se mí spolužáci za ta léta změnili, ale mínění o tom, jací někteří z nich byli tehdy, jsem nezměnila ani s odstupem. Nezapomínejme, že pokud nepřijmeme něčí odlišnost, vypovídá to něco i o nás samotných.

SHRNUTÍ V BODECH
-          Vidící člověk automaticky přizpůsobuje sílu svého hlasu prostoru, v němž se nachází. Nevidomý se to však musí učit. Někomu to jde lépe, někomu hůře.
-          Pokud nevidomý mluví příliš hlasitě nebo příliš potichu, nedívejme se na něj jako na někoho, kdo nám to dělá schválně. Možná o tom vůbec neví.
-          Nevidomý, který mluví příliš nahlas, nemusí být automaticky agresivní, panovačný nebo sebestředný. Možná se jen snaží, aby byl pro druhé dobře slyšitelný a oni se nemuseli namáhat. Nedávejme tedy na první dojem a zkusme dotyčného nejdříve poznat.
-          Pro nevidomého nemusí být samozřejmostí, že by na svém problému měl pracovat. Může naopak jako problém vnímat tišší nebo hlasitější hlas někoho jiného.
-          Pokud tedy má něco změnit, musíme ho dobře motivovat. Odmítavé či naštvané reakce mohou zapůsobit přesně opačně.
-          Dospívajícímu či dospělému nevidomému dejte zpětnou vazbu, jak jeho hlas působí přímo na vás, např. „působilo to na mě rušivě, nemohla jsem se soustředit na to, co říkáš.“.
-          Dítě upozorňujme na přítomnost a potřeby jiných lidí, dejme najevo, že dobře slyšíme (může se to obejít bez poznámek typu „Nejsem hluchá!).
-          V žádném případě nespojujme projev nevidomého s agresivitou, bezohledností či jinými negativními vlastnostmi. Pokud už máme takové podezření, je třeba si je důkladně ověřit! I nevidomý se silným hlasem může být velice citlivý.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

S telefonem vždy (možná) dojdeš

Pět mýtů nevidomých o nevidomých

Žádost o příspěvek na zvláštní pomůcku z pohledu neschopného uživatele - dohra